Zoek
Zoek
Sluit dit zoekvak.
Een inspirerende locatie in een betoverende
omgeving waar jij je volledig kunt concentreren.
Landgoed Groot Warnsborn - de kers op de taart
Alle kennis en energie binnen onze Academie is erop gericht jou passievol op te leiden en intensief te begeleiden. Dit om van jou een krachtig en gewaardeerd mediator te maken.
Henk Karman - docent, MfN-registermediator en directeur
Wij bieden jou een veilige en energieke omgeving waarbinnen jij je vrij voelt het maximale uit jezelf te halen.
Marjolein Melkman - docent en MfN-registermediator
Je maakt bij ons veel vlieguren om je klaar te stomen voor de praktijk van morgen. Het wordt intensief, maar vooral ook heel leuk!
Sjef van Erp - docent en MfN-registermediator
Wij geven je graag onze persoonlijke aandacht en diepgang daarom zijn de opleidingsgroepen klein en zijn er altijd twee docenten aanwezig.
Daphne Sleijpen - docent en MfN-registermediator
We leren je hoe je een veilige setting kunt creëren, waarin clienten zichzelf centraal voelen staan om van daaruit meer begrip naar elkaar te kunnen opbrengen.
Jeanne Mulder - docent en MfN-registermediator
Ook na de opleiding staan wij je graag bij met raad en daad. Je hele mediatorsleven lang!
Laura Mazzoni - docent en MfN-registermediator
Onze docenten zijn elk specialist op een specifiek terrein binnen het vak van mediation, zodat jij maximaal diepgaand en vanuit diverse invalshoeken opgeleid wordt.
Nasla Wevers - docent en MfN-registermediator
Ook praktische aangelegenheden regelen we graag zorgvuldig voor jou zodat jij jouw koers optimaal kunt richten op het worden van mediator.
Kitty ter Beest - operationeel manager
Vorige slide
Volgende slide

Groeiende vraag herstelmediation door krapte arbeidsmarkt

Arbeidsmediation

Al een tijd hebben we te maken met een behoorlijke krapte op de arbeidsmarkt. Vacatures blijven maar open staan en sommige branches hebben het daardoor echt zwaar. Organisaties moeten alle zeilen bijzetten en vooral investeren in het behoud van vakkundige medewerkers. Maar wat nou als het niet botert binnen de organisatie. Er een hoop chagrijn, boosheid en onvrede heerst en de bom op barsten staat…

Een paar maanden terug gaf ik een lezing aan collega mediators en daar kaartte ik de verandering aan die er op dit moment gaande is binnen arbeidsmediation. We zien namelijk een groeiende behoefte aan herstelmediation door de krapte op de arbeidsmarkt. De focus ligt dan vooral op het oplossen van het conflict dat is ontstaan, zodat de medewerker(s) blijven. En voor de betrokken mediator is dit erg interessant kan ik je vertellen.

 

Groeiende disbalans binnen organisaties

Een organisatie bestaat uit verschillende systemen en subsystemen en mensen zijn daar onderdeel van. Gaandeweg kan er wrijving ontstaan binnen en tussen deze systemen. We noemen dat disbalans. Die disbalans, hoe klein die ook begon, kan ontaarden in een conflict binnen of tussen verschillende (groepen) medewerkers binnen verschillende lagen van de organisatie. Dit komt voor in grotere organisaties, maar zeker ook binnen kleine organisaties. Er ontstaat een disbalans in de groepsdynamiek, met daarvoor in de plaats conflicten. Flinke escalatie ligt op de loer en om dat te voorkomen of op te lossen kan arbeidsmediation worden ingezet.

 

Ontmanteling & kantelpunt

Als mediator komen we bij organisaties waar medewerkers vaak echt niet meer met elkaar door één deur kunnen. Bondjes zijn gevormd en de wij-zij-cultuur voert de boventoon. De gespannen sfeer is duidelijk voelbaar. Zonde natuurlijk! Dus aan ons de taak om de kern van het probleem boven tafel te krijgen en te komen tot die diepere laag. Daarvoor voeren we eerst individuele gesprekken, gevolgd door een of meerdere groepsgesprekken. Wij zijn gespreksleider en blijven altijd objectief. We observeren, luisteren en vatten samen. En als het nodig is interveniëren we. Want tijdens een gesprek kan het er best heftig aan toe gaan, met emoties die alle kanten opvliegen. En dat mag. Dat is onderdeel van het proces en gaandeweg blijkt, meer dan eens, dat partijen dezelfde belangen hebben. Het doel is om vanuit daar weer verbinding met elkaar te zoeken, zodat het conflict op een duurzame manier opgelost kan worden.

 

Oplossingen vastleggen

Er heerst heus niet altijd meteen een hallelujastemming, maar deelnemers aan de mediation voelen zich vaak na of al tijdens het gesprek opgelucht. De sfeer verandert en de spanning vermindert. De aangedragen oplossingen en afspraken leggen we vast in een overeenkomst, die wordt ondertekend door de deelnemers. En eerlijk; heel soms lukt het ook niet om tot een oplossing te komen. Dat is teleurstellend voor iedereen. De betrokken mediator neemt dan verder geen beslissingen. Het vervolg kan dan een uitspraak van de rechter zijn.

Natuurlijk hoop je als mediator dat er een duurzame oplossing gevonden wordt tussen de verschillende partijen. Dat de arbeidsrelatie hersteld wordt. Ik ben door de jaren heen betrokken geweest bij verschillende arbeidsmediationtrajecten, en geen één traject was hetzelfde. En juist die verschillen in organisatieculturen, groepsdynamieken en problemen maakt het telkens zo interessant en leerzaam.

 

Hartelijke groet,

Henk Karman

Dit bericht delen